Nattuggla

En uggla behöver inte använda synen för att jaga utan kan lokalisera ett byte genom det ljud som djuret ger upphov till genom sina rörelser. Ugglan använder sig av fasförskjutningoch jämförande ljudstyrka för att lokalisera bytet. Ugglans öron sitter bakom de så kallade ögonkretsarna (som skapar ugglans typiska platta ansikte) och öronens öppningar, som sitter under fjäderdräkten, är hos vissa arter asymmetriskt placerade. Den högra hörselgångens mynning är uppåtriktad och den vänstra är nedåtriktad. Detta resulterar i att ugglan kan lokalisera ljudets riktning både i vertikalled, genom att jämföra ljudstyrka som når de båda öronen, och i horisontalled genom fasförskjutning eftersom ljudet når öronen vid olika tidpunkt.

Fascinerande djur faktiskt! Nu va de inte de jag tänkte skriva om, tänkte ha det mer som en liten rolig grej bara. Haha.....ha........ha..............ha......

Så ja. Jag tänkte mer på att jag är uppe väldigt sent om nätterna nu för tiden. Icke bra! Fast samtidigt, spelar det nån roll? Jag har ingenting vettigt att göra på dagarna, har knappt nånting ovettigt att göra heller, ingen skola att passa, inget jobb, ingenting... Så vad spelar det för roll om jag kliver upp 9 på morgonen eller 12 på dan? INGEN ROLL ALLS, typ :) Men jag hoppas det ändras på snart! Jag VILL och jag SKA komma in på kursen om servering/lättare matlagning/viss barkunskap! Då får jag en rytm i vardagen igen. Det behövs! Har varit hemma sen jag gick ut gymnasiet, vilket är snaaart - - - 8 månader sen... Shit, va tiden går fort! 8 månader sen jag gick ut gymnasiet, känns som det va igår - - - nästan.

Ne! Mina sovtider blir ju inte bättre av att jag sitter här och skriver klockan 02.53. Börjar bli lite trött också, sov inte så länge härom natten. Gick och la mig vid 6 på morgonen och klev upp vid 12, så sex timmar, vilket inte är så mycket. Ska bli skönt att lägga sig, ska sätta igång vänner också så jag kan sova :)

Klockan är nu 03.03 och jag säger Godnatt världen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0